AKT paheksuu Finnairin avainhenkilöiden kannustinjärjestelmää

Finnair ilmoitti tammikuussa suoritinperusteisesta kannustinjärjestelmästä 70 avainhenkilön osalta vuosille 2021−2023. Kannustinjärjestelmän yhtenä suoristusperusteena on yksikkökustannus CASK (Cost of Available Seat Kilometer), johon kuuluvat osana myös matkustamohenkilöstön palkkakustannukset. Muita suoritusperusteita ovat osakekohtainen tulos sekä CO2 päästöt (polttoaineenkulutus).

Finnair on painostanut henkilöstöryhmiään säästötalkoisiin koronan varjolla sekä irtisanonut henkilöstöään lukuun ottamatta matkustamohenkilöstöä, joka on suurimmaksi osaksi lomautettuna. 

Matkustamohenkilöstön yt-neuvottelut päättyivät helmikuussa. Finnair oli yksipuolisesti ilmoittanut, että se haluaa muuttaa työajan alkamisajankohtaa sekä päivärahojen määräytymisperusteita siten, että osa verottajan ohjeistuksen mukaisista päivärahoista jäisi saamatta.
Read More

Jaa tämä uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email