Suomen Merimies-Unionin valtuusto: Suomalaiset merimiehet eivät saa joutua merenkulun päästökaupan maksumiehiksi

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päättää kesäkuussa vuoden 2023 alusta voimaan tulevista laivojen päästövähennyskeinoista. Tavoitteena on vähentää laivojen hiilidioksidipäästöjä vuoden 2008 tasosta 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Samaan aikaan Euroopan Unioni on laajentamassa päästökauppajärjestelmäänsä merenkulkuun.

IMO:ssa ja EU:ssa tehtävässä edunvalvonnassa on oltava valppaana, ettei Suomelle käy kuten merenkulun rikkipäästöjen osalta. Suomi alkoi noudattaa vuonna 2015 ensimmäisenä valtiona maailmassa tiukimpia rikkipäästörajoituksia. Kolmannet maat, kuten Venäjä, jäivät sopimuksen ulkopuolelle. Venäjälle kuljetettiin Itämerta pitkin edelleen rahtia raskaalla polttoöljyllä, samaan aikaan kun Suomessa olivat voimassa maailman tiukimmat päästörajoitukset. Jos kolmannet maat jäävät IMO:ssa nyt tehtävistä merenkulun päästöjä koskevista sopimuksista jälleen ulkopuolelle,
Read More

Jaa tämä uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email