Kuljettajan työtä kuormittavat jo nyt tärinä, melu, kiire, väkivallan uhka, vuorotyö ja epäsäännölliset työajat. Satama-, kuljetus- ja liikennetyö ovat työtapaturmien määrällä mitattuna vaarallisia ammatteja ja jaksaminen koetuksella. Tarve työehtojen parantamiseen on iso.
Hallitusohjelmaan kirjattu vientivetoinen työmarkkinamalli ja valtakunnansovittelijan käsien sitominen voivat tehdä tulevista työehtosopimuskierroksista pelkkiä palkkaneuvotteluja, joissa vientiliitot neuvottelevat tason. Jokaiselle tekstimuutokselle voi tulla kova hinta.
Lakko-oikeuden rajoittaminen vie vaikutusmahdollisuuksia
Lakonuhalla on iso painoarvo kuljetusliittojen neuvotteluissa. Lakoilla on iso vaikutus työnantajiin. Siksi lakko-oikeuksiin myös halutaan puuttua. AKT:n jäsenelle vaikutukset ovat merkittäviä.
Hallituksen tavoite on, että laillisia tukityötaisteluja olisivat ne, jotka ovat kohtuullisia suhteessa tavoitteisiin ja vaikutukset kohdistuvat vain työriidan osapuoliin.